.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
زندگينامه مرحوم آيت‌الله علامه يحيي نوري

آيت‌الله علامه يحيي نوري فرزند مرحوم حاج شيخ اسمعيل در سال 1311 در يك خانواده علمي و ديني در منطقه نور متولد شد. وي به مناسبت عم‌ پدرش آيت‌الله حاج ميرزا يحيي نوري (كه از علماي بزرگ نجف، و اواخر حيات خود در اهواز اقامت گزيدند) به نام يحيي ناميده شدند. اجداد ايشان مانند مرحوم آيت‌الله حاج شيخ اسمعيل نوري فرزند فقيه بزرگوار آيت‌الله حاج ملا نصير‌الدين نوري (كه سالها به عنوان تفقه در دين و سير مدارج عاليه فقاهت و اجتهاد در نجف اشرف مشغول تكميل مدارج علمي بود براي ديدار ارحام و بستگان زماني به موطن خود (بلده نور) موقتا بازگشت نمود، بر اثر نياز محيط به مسجد جامع و قبرستاني وسيع _ به بناي مسجد جامع در جوار مزار حضرت شيخ احمد نوري «قدس سره» و جوار بيت خاندان خود همت گماشتند و باغ «رضوان» خود را وقف قبرستان مجاور مسجد جامع كردند.
بر حسب برخي اسناد، ايشان از وكلا و نمايندگان امام حسن عسگري (ع) در زمانيكه آن حضرت به مازندران و گرگان سفر نمودند و وكلا براي تبليغ اسلام و تشيع به اطراف مي‌فرستادند، ايشان را به منطقه رستمدار (منطقه نور فعلي) اعزام داشتند.


سوابق تحصيلي علمي
حفظ و قرائت قرآن و خواندن و نوشتن را از سن پنج سالگي آغاز و تحت تربيت جد مادري خود مرحوم آقا شيخ محسن سلطان‌احمدي نوري پيشواي ديني و امام جماعت منطقه انجام داده و تحصيلات ابتدايي در مدرسه معمول طي نموده و در كنار كتاب‌هاي كلاسيك ابتدايي و متوسطه دوره ادبيات و صرف و نحو و منطق را نزد مرحوم جد مذكور فرا گرفته و سپس به مراكز علمي هجرت نمودند.
علوم ادبي و معاني بيان و دوره تتميمي منطق و فلسفه و كلام و فقه و اصول و علوم حديثي و علوم قرآني را نزد استادان فراواني در حد كمال به پايان بردند. علاوه بر كتب متعارف و معمول منطق و صرف و نحو و معاني بيان و بديع كتاب‌هاي شرح نظام، شرح جامي و الكتاب سيبويه، شرح شمسيه، اساس‌الاقتباس خواجه نصير، اساس‌البلاغه زمخشري، چارباب مغني ابن هشام و امثال اينگونه كتب را به نحو درسي و تدريسي و مطالعه در تكميل صرف و نحو و معاني و بيان و بديع گذراند.

 لمعتين و معالم و قوانين را نزد اساتيد متعدد و بخشي از مطول و فصول و مكاسب را نزد محقق بزرگوار مرحوم آيت‌الله شعراني گذراند بخشي از بيع و خيارات مكاسب را نزد مرحوم آيت‌الله آقا عماد نجفي گيلاني كه از علما و مدرسين بزرگ نجف و يكي از شاگردان مرحوم آيت‌الله نائيني و مرحوم آيت‌الله حاج آ‌قا ضياء عراقي بودند و نيز رسائل شيخ را نزد مرحوم آيت‌الله حاج سيدعباس طباطبايي كه ايشان نيز از شاگردان آيات عظام نائيني و عراقي بودند، گذرانيد.
جلد اول كفايت‌الاصول را نزد مرحوم آيت‌الله حاج ميرزا باقر آشتياني و جلد ثاني كفايه و همچنين بخشي از منظومه سبزواري را (علاوه بر سالها استفاده از خارج فقه معظم‌له) نزد مرحوم آيت‌الله العظمي حاج شيخ محمد‌تقي آملي در معيت جمعي از فضلا طي كردند. چنانكه شرح تجريد خواجه و شوارق را نزد مرحوم آيت‌الله حاج شيخ رضا قاضي تهراني به پايان برد. بخشي از اسفار و نيز بخشي از دوره‌هاي خارج فقه اصول را نزد مرحوم آيت‌الله العظمي سيد‌ابوالحسن قزويني در معيت جمعي از فضلا استفاده نمود و سالهاي متمادي از خارج فقه مرحوم آيت‌الله‌العظمي حاج شيخ محمدتقي آملي بهره وافي بردند.

 در خلال آن، مواقعي نيز در درسهاي خارج مرحوم آيت‌الله‌العظمي حجت كوه كمره‌اي و مرحوم آيت‌الله‌العظمي حاج آقا حسين بروجردي و ديگر آيات عظام در آن ازمنه شركت مي‌جستند و همچنين در سفرهاي چندين ساله به كويت قبل و بعد از ماه‌هاي محرم و صفر و رمضان در نجف اشرف و كربلا جهت استحضار از كيفيت سبك تدريس و نحوه استدلال و استنباط فقهي و اصولي و مقاديري در درسهاي آيات عظام مرحوم آيت‌الله‌العظمي خويي، مرحوم آيت‌الله‌العظمي سيد‌عبدالهادي شيرازي و ديگر آيات عظام استفاده‌ها بردند و به اجازات عاليه نايل شدند. در مباحث فلسفي نيز در آراء و نظرات يعقوب ابن اسحاق كندي، فارابي، ابن سينا، اخوان‌ صفا، سهروردي، غزالي، ابن فارض، ابن عربي، ابن طفيل و ابن رشد و ديگران تحقيق نموده و همچنين تاريخ فلسفه شرق و غرب را از نظر گذرانيدند و در جمع علوم مختلف ادبي و فقه و اصول و ديگر علوم همواره تدريس مي‌نمودند.
آيت‌الله علامه نوري در اوايل جواني و در خلال تحصيل علوم حوزوي دوره ليسانس دانشكده الهيات و نيز دوره دكتراي اين دانشكده را هر ساله با رتبه اول گذرانيده و سپس بي‌درنگ به تدريس در آن دانشكده دعوت شدند و در دوره‌هاي ليسانس و دكتري دانشگاه نيز درس‌هاي تفسير، مناهج تفسيري، نهج البلاغه، آيات‌الاحكام، فقه‌الحديث، تاريخ اديان و مذاهب، تمدن اسلامي را تدريس مي‌نمود


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.098 seconds.